sunnuntai 11. marraskuuta 2012

Kathmandu 23.10.2012

Ensimmäinen yö "maissa" nukuttu. Nyt pitäisi aloittaa miesten/kaluston huolto ja pyykin pesu. Mutta EI, taas on vaivanamme joku paikallinen juhla, joka kestää noin viikon. Kukaan ei varmaksi osaa sanoa, että kuinka kauan. Monta päivää meni ihan vaan pyykkimestan löytämiseen ja vielä hankalampaa oli löytää sopiva ja suht edullinen lähettipalvelu, jolla saamme ylimääräiset tavarat lähetettyä suomeen. Tropiikissa ei nimittäin pitkiä kalsareita tarvita.

Ensimmäinen viikko Kathmandussa meni siis lähinnä hengailemiseen ja paikalliseen musiikkitarjontaan tutustuen. Hyviä soittajia näyttää olevan kylä täynnä.

Sunnuntai 28.10.2012

Herätys joskus ennen kukonlaulua. Tsimmarit reppuun ja bussipysäkille notkumaan. Ja ei, Kathmandussa ei saa notkua rauhassa edes bussipysäkillä niin etteikö joku tulisi jotain myymään. Lähdimme turistibussin kyydissä suuntaamaan kohti joenvartta, josta olisi tarkoitus hypätä johonkin Bilteman kumiveneeseen ja laskea joku joki (nimi ei muistu mieleen), jonka jälkeen ajella paikallisella bussilla takaisin Kathmanduun. Noin kolmen tunnin mutkaisten ja pomppuisten teiden jälkeen meidät komennettiin ulos bussista tienlaitaan, jossa Pertsa ja Kilu jo meitä odottivatkin räftäysvälineineen. Pelastusliivit päälle, potat päähän ja vesille. Aurinko paistoi ja vene mutkitteli pitkin jokea. Mukavaa oli, mutta olisimmme kaivanneet hieman enemmän niitä isoja kuohuja. No ehkä seuraavassa mestassa sitten. Vene rantaan ja pojat venaamaan bussia tienlaitaan.

Kaikki bussit täynnä, mutta viimein onnistuimme pysäyttämään yhden. Sisällä aivan täyttä, joten käsky kävi bussin katolle. No mikäettei! Ainakin ilma vaihtuu ja näkee maisemia. Välillä jouduttiin kipuamaan alas edessä olevan poliisiratsian takia. Ratsian jälkeen jengi takaisin katolle. 1,5 tuntia kesti tätä lystiä, jonka jälkeen komennettiin lopullisesti bussiin sisälle. Ja tarjolla pelkästään ahtaita seisomapaikkoja. Liikenneonnettomuuden takia bussimatka tuli kestämään 3 tunnin sijasta 5,5 tuntia. No perille päästiin.

Maanantai 29.10.2012

Shoppailua ja viimein saatiin lähetettyä paketit suomeen. Reppu keveni monen monta kiloa. Illalla ajoissa nukkumaan ja aamulla kohti Shitwanin luonnonpuistoa.

Tiistai 30.10.2012

Herätys taas ennen kukkoa ja pysäkille notkumaan. Matka kohti Chitwania alkaa. Luvassa 4-6 tunnin bussimatka. Onneksi turistibussissa, joka on puoli astetta parempi kuin paikallinen. No ei ihan osunut tuohon luvattuun haarukkaan tämäkään matkustusaika. Meidän laskujemme mukaan matka kesti melkein seitsemän tuntia. No eihän meillä mikään kiire ole.

Perillä luonnnonpuistossa meitä odotti mukavan näköinen hotelli. Kävimme niinsanotulla kiertoajelulla "viidakossa". Näimme norsun! Näimme myös helvetisti muita turisteja. Melusta päätellen emme tulisi tällä reissulla näkemään mitään villiä eläintä. Kierto"ajelun" jälkeen olikin luvassa paikallisia kansantansseja koko rahan edestä. Illallisen kautta nukkumaan ja odottamaan seuraavan päivän norsulla ajelua ja kanoottisafareita.

Aamu alkoi aamupalalla, jota saimme odottaa noin 1,5 tuntia. Seuraavaksi odotimme seurueeseemme liitettyä muuta sakkia, jotta pääsisimme kanotoimaan. Mestoille päästyämme oli pettymys suuri. Itse emme saa meloa, vaan joudumme isoon kanoottiin kaikkien muiden kanssa. Tässä vaiheessa aloimme jo kiroamaan tosissaan hommaamaamme valmista pakettireissua!! 20 minuutin kanotoinnin, valittavien turistien ja pienen viidakkokävelyn jälkeen takaisin kämpille.....ODOTTAMAAN! Eikö tässä nyt jumalauta ole odoteltu tarpeeksi. No joskus iltapäivällä komennettiin nousemaan ajoneuvoon, tarkoituksenamme lähteä ajelemaan norsuilla. Aika kuraa oli sekin. Viereisessä norsussa oli ilmeisesti joku paikallinen polttariporukka kaljasäkkeineen ja yrtteineen. No metelihän oli sitä luokkaa, että villieläimet kiersivät meidät kaukaa. No nähtiin ainakin peura! Niitähän näkee jatkuvasti suomessakin auton konepellillä. Kämpille, fillari alle, rantapaariin kaljoille kiroilemaan kohtaloamme.

Seuraavaa aamu. Aamu jota olimme odottaneet. Pääsisimme tästä ei niin hyvän makuiselta reissulta takaisin Kathmanduun ja voisimme ruveta valmistautumaan lauantain lentoon, joka kuljettaisi meidät Mumbain kautta Bangkokiin. Perus bussimatka. Ensin ei meinannut olla bussia, sitten oli, sitten piti vaihtaa bussia ja sitten päästiin jopa matkaan. Pitkä ja puuduttava matka takaisin.

Perjantai 2.11.2012

Viimeiset hankinnat kyliltä, ruokailua, sauna ja muuta mukavaa. No ei saunaa koska koko kylän sähköt oli pimeenä. Ja illalla perinteisesti pienet ylilyönnit, jotta on kiva matkustaa seuraavana päivänä. Seuraavana aamuna kiireessä pakkaus ja kohti lentokenttää.

Suosittelemme Nepalia ja etenkin sen vuoria. Todella makeita maisemia ja mukavaa pikku kävelyä mukavassa säässä. Ja muitakin aktiviteetteja löytyy mm. räftäystä, liitovarjoilua, benji-hyppyä ym.

Kathmandussa viihtyy hetken, mutta kaupunki on melkoinen kaaos. On edullisia majoituksia ja ravintoloita. Kaiken mitä tarvitsee saa paikanpäältä. On trekkitavaraa, vaatteita, retkiä, musiikkia ja ihan mitä vaan, paitsi niitä perämoottoreita.

Seuraavaa raporttia joskus kunhan jaksetaan ja keretään nousta hammockeista sitä raapustamaan. Kohti lämpöä...moido!

1. Lisää tarinoita!! Viihdyttävää T: Sami K.

2. Harmi teidän viidakkoreissua! Meille kävi ihan samoin, vaikka nimenomaisesti olimme sopineet järjestäneen hotellimanagerimme kanssa, että me halutaan oma ohjelma eikä mitään massapakettia. Saatiin yhteisohjelma 35 kiinalaisen "aurinkomatkalaisen" bussituristin kanssa. Mölyä oli juu ja kulttuurishowta (jota nimenomaan EI haluttu) ja meilläkin villielikot jäivät peuraan :(. Ensi kerralla varaan suoraan paikan päältä oman oppaan vain itselle & sarvikuonoja etsimään syvemmälle viidakkoon... (viimeksi pienryhmällä seurueemme näki useita) t. Päivi Ps: me tultiin eilen Suomeen ja parin viikon päästä manner vaihtuu sitten etelä-Amerikkaan. Tsemppiä teille reissun päälle & unohtumattomia hetkiä!