perjantai 26. lokakuuta 2012

Nepal  6.10 - 3.11

N. 20 tuntia matkustusta takana. Välilaskut Chengdussa ja hieman yllättäen myös Lhasassa, Tiibetissä. Maisema muuttui täysin ja niin teki myös meininki, hajut, maut ja kaikki. Monttu auki kyydillä kentältä kämpille. Likaa, infernaalinen sekasotku liikenteessä, paljon kodittomia ja muuta surkeutta. Meinasi kulttuurishokki hieman paiskata suoraan päin näköä. Väsymys, unen puute ja likaisuus kuitenkin veivät voiton. Suihku, pikku tirsat ja tiedustelemaan naapurustoa. Majoituimme Thamelissa aivan Freak Streetin huudiloilla. Oli kauppaa, ravintolaa, kerjäläistä, kaikennäköstä kaupustelijaa. Meinasi hiki tulla yrittäessä eroon kaikista tarjoajista. Tarjottiin Himalajan trekkimatkaa, jonka myös buukkasimme, silkkivaatteita, liinoja, rättejä, kaikkia keksittyjä huumeita ja matkoja ties mihin, perämoottorit tosin ovat kiven alla täällä, ei ainuttakaan kaupattu. Ainut mitä löydettiin oli intialainen nuuska. Sehän maksoi huimat 10 senttiä per pakkaus. Kassilliset nuuskaa mukana syömään ja sitten nukkumaan matkaväsymys pois.
Seuraava päivä olikin tulevaa trekkiä varten kaluston täydennystä. Sukkia, hanskoja, lisää nuuskaa ja kaikenlaista muuta tarvittavaa. Siinä menikin koko päivä. Hyvät intialaiset mätöt naamaan ja odottelemaan seuraavaa aamua, jolloin kone veisi meidät Luklaan, josta vuoristotrekki voisi alkaa.
Trekki 8.10.2012 ->
Päivä 1
Nonni prkl! Täällä sitä nyt istutaan Kathmandun lentokentän kahvilassa oppaamme Rajanin kanssa. Aamulla lähtöä aikaistettiin kahdella tunnilla että kerettäisiin aikaisempaan koneeseen. Sen piti lähteä joskus ysiltä. Ei mahduttu mukaan. Nyt koneen pitäisi lähteä 11.30 ja ei tiedetä mahdutaanko mukaan. Selitys oli että kahtena päivänä oli peruttu niin monta lentoa että koneet on nyt ylibuukattu. Perus Nepalilaista säätöä siis. Uhka siitä, että tänään ei päästä lähtemään leijuu voimakkaasti yllämme. Meinaa taas harmittaa!!!!
Ei päästy vielä ensimmäisenä päivänä lentämään. Sää oli huono vuorille mentäessä ja paljon lentoja peruttiin. Ihan ok selitys. Ja aikaahan meillä on. Paluu kämpille, trekkioppaan tarjoamat safkat paikallisen tanssiesityksen säestämänä ja myöhemmin vielä varustetäydennyksiä tehden. Ajoissa nukkumaan paremman huomisen toivossa.
Päivä 2
Samoilla kuvioilla aamu käyntiin, kentällä väijyen jospa tänään!!! Tuttua kaaosta ja odottelua kentällä... Jutuissa pyöri jatkuvasti mitä jos ei tänäänkään päästä yms. Kului tunti, kului toinen, toivo elää.. Siinä odotellessa tuli myös puheeksi veden tarve vuorilla. Kraanavettä kun ei kitusiin näillä nurkilla voi vetää, kantaa ei jaksa ihan tolkuttomia määriä ja silti sitä koko ajan pitää olla. Ostettua sitä toki vuoriltakin saisi, mutta metri metriltä hinta nousee lopulta pilviin tai jopa yläpuolellekin kuten vuoretkin, joten tulimme edellisiltana näkemämme mehujauheen perusteella siihen tulokseen että pitäisi olla vastaavaa vesijauhetta johon ei tarvisi kuin lisätä vettä niin saisimme vettä?!??! Patentti on vetämässä! Joo, alkoi vissii näkyä pientä levottumuutta epätietoisuudesta. Lopulta oppaamme keskeytti tuiki tärkeän pohtimisin ja komensi meidät lähtöselvitykseen, päästäänkö nyt? KYLLÄ!! Reput puntariin, liput pöytään ja... no tietysti odottamaan taas. Vaan eipä aikaakaan kun tuli kuulutus: Agni Air flight no:309 gate 2, Jesh!!! Pikkubussiin ja radalle. Miikan toive, Tommin kauhu toteutui, kentän pienin vispilä oli meidän heppamme läpi pilvien kohti yhtä maailman vaarallisinta "lentokenttää", Luklaa. Noh, koneessa näytti olevan enemmän pop-niittejä kuin ehjää peltiä joten luottavaisin mielin kipusimme 14 muun kohtalotoverin kanssa tuohon matolaatikkoon. Remmit kiinni ja pidemmittä puheitta nokka kohti taivasta ja savun saattelemana kohti vuoria. Alkujännitys häipyi melko nopsaa ja iloisesti vilkuilimme ympäröiviä vuorimaisemia, tuolla kohta ollaan. Tosin siinä vaiheessa kun koneen toinen pilotti päätti kaivaa eväsboxistaan folioon käärityn lihiksen ja toinen levitti tuulilasin levysen sanomalehden heräsi lievä paniikki, kukaa ohjaa?? Pikainen silmäys kertoi sen että elektroniikkaa koneessa oli vähemmän kuin meillä ranteissa ja repuissa, joten oltiin ns herran hallussa. Puolisen tuntia surffattiin vuorien välissä ja eteemme avautui tämä edellä mainittu lentokenttä. Pienen kiemurtelun saattelemana pääsimme tontille, huh! Matkustajat ulos juoksujalkaa ja latoa muistuttavaan terminaalin odottamaan tavaroita. Tuttu kaaos, kamat sikinsokin. Hetken päästä tilanne hallinnassa ja tavarat omistajillaan, matka vuorille oli virallisesti alkanut.
Korkeutta tällä hetkellä 2840m. Hämmästykseksemme se ei tuntunutkaan miltään vaikka monista jutuista, varotuksista ja jopa omista luuloista toisin kuvittelimme. Reput siis selkään ja polulle. Kohta näimmekin kantajamme (ei meidän, vaan rinkkojemme!!) Buddhin, tuon 23 vuotiaan näiden polkujen 50 kilosen jättiläisen. Eipä paljon rinkat painanut tämän kaverin selässä kun polkuja ja kivikoita juoksi menemään. Kappas kummaa, pari sataa metriä päästyämme vastaan loikki pariskunta Suomesta!! Suurin ihmetys ei liene itse pariskunta, vaan se, että tällä kertaa emme todellakaan alkaneet juhlimaan suomalaiseen tyyliin, vaan morjestimme, vaihdoimme kuulumiset ja jatkoimme matkojamme omiin suuntimme. Lienee ensimmäinen kerta tällä reissulla? Onko viimeinen, selviää myöhemmissä jaksoissa?
2 tuntia 20 minuuttia myöhemmin pääsimme pikku sateen saattelemina ensimmäiseen yöpaikkaamme, Phakdingiiin, 2649m mataluuteen. Pienet iltapalat ja unta kajuuttan.
Päivä 3
Herätys 06.00, aamupalat naamariin ja polulle. Kovin kiemuraisia polkuja ylös alas upeissa maisemissa. 4 tuntia 45 min tallattuamme oli päivän patikointi ohi ja seuraava tukikohta, Namche (3440m) saavutettu. Tai niin siis kuvittelimme että ei enää liikuta, mutta luulo osoittautui vääräksi. Safkat, pieni lepo ja retkua liikkeelle... Pieni iltalenkki lähikukkulan museolle ja kylän sokkeloisille kujille katselemaan ihmis-/jakkivilinää. Tässä kohtaa tuli myös päättää paljonko rahaa ottaisi mukaan, koska reitin viimeinen pankkiautomaatti löytyy tästä kylästä. Perusiltatoimet ja ajoissa unille. Kummasti tämä vuoristoilma vie mehut!
Päivä 4
Luxusta, saatiin nukkua lepopäivän kunniaksi jopa 07.00 asti. Myöskin tämän lepopäivän kunniaksi kapusimme läheiselle kukkulalle (3880m) tutkailemaan tulevaa ja ökyporvareiden majoitusta Everest View Hotellia, josta oli mahtavat näkymät myös itse Everestille. Paluumatkalla koukkasimme Khumjung kylään lounaalle, jonka jälkeen takaisin Namcheen. Pyykkihommia, pientä varustehuoltoa ja sitten sitä kovasti mainostettua lepoa ennen huomista koitosta.
Päivä 5
Herätyskello kilahti tutusti 06.00, kamat kasaan ja ukot aamupalalle. Päivän etappi polkaistiin käyntiin 07.30 mukavalla nousuosuudella, jonka jälkeen lähdettiinkin taas reippaasti alaspäin kohti Phungatanga (3140m) kylää. Siellä pieni tauko ja kuinka ollakkaan, matka jatkui ylöspäin ja jyrkästi reilun 700 metrin matkan kivikkoista mäkeä. Usko, voimat, vedet ja jopa huumorikin meinasi loppua tätä rinnettä kierrellessä, mutta emmehän tulleet tänne luovuttamaan. Vihdoinkin perillä 4 tunnin urakan jälkeen, Tengboche (3900m). Ruokavalio muuttui tässä kohtaa rajusti. Lihat ja kanat jäi pois, koska eivät välttämättä olleet kovin tuoretta ja riski sairastua oli ilmeinen, eikä siihen tässä nousuvaiheessa ollut varaa. Lautaset täyttyivätkin lähinnä jostain juurista, nuudeleista, riisistä sun muista iduista. Näillä hevosjockeyn eväillä tuli siis elää seuraavat päivät. Eväshuollon jälkeen päätimme lähteä lähimäelle puhkasemaan häämöttävän 4000m rajapyykin. Siinä samalla taisi Tommilta puhjeta joku tunnistamaton elin, koska erilaiset ongelmat palautumisen, flunssan, liikkumisvälineiden yms kanssa alkoivat juuri tästä kylästä. Apua tähän haimme viereisestä munkkiluostarista parin tunnin meditoinnilla, tuloksetta! Munkeilla alkoi välitunti ja kohta olikin futismatsit täydessä vauhdissa läheisellä "kentällä". Ja sinnehän tietysti piti Miikan päästä mukaan. Tossut kireälle ja kentälle! Eikä se nyt hankalaa ollut pelata tosiaan lähes 4000m korkeudessa ja ohuehkon ilman vallitessa. Tilastollisesti yksi uran parhaista peleistä: yksi rapattu vastustaja, VAIN 1 tuhrittu maalipaikka ja puujalka (oma!). Huippu kokemus. Välitunti päättyi ja munkit takaisin omiin puuhiinsa. Uusi kierros meditointia, mutta todettiin että ei o nyt meidän juttu ja poistuttiin vähin äänin. Tutut iltakuviot ja unille.
Päivä 6
Aamupakkasta, siis huoneessa!!! Herätys tutusti 06.00, samat aamurituaalit ja matkaan. 3 tuntia 33 minuuttia myöhemmin Dingboche (4385m). Norkoilua kylillä ja illan odotusta paremman yön toivossa.
Päivä 7
Dingboche -> Thukla (4620m) -> Lobuche (4900m), 3 tuntia 23 minuuttia. Iltapalaksi 5100m lähimäki ja hengailua kulmilla. Tommin jalat ei toimi! Todella vaikeaa kävellä.
Päivä 8
Aamu bla bla blaah... Tässä kohtaa taisivat alkaa todelliset hengitysvaikeudet ja Tommin flunssa vaan paheni. Oppaamme valoi uskoa loputtomalla ´Becouse of high altitude´ fraasilla ja eipä siinä muuta kun tossua toisen eteen, suunnaksi Gorakshep (5180m). Reilussa parissa tunnissa loikimme sinne ja muka voimissamme päätimme ottaa huomiselle suunnitellun osuuden tälle päivälle. Eli evästyksen jälkeen kartalta kohde, Everest Base Camp (tutummin E.B.C). Kohtuu hankalaa maastoa, mutta onnellisesti perille, E.B.C. (5364m) ja yksi tavote jälleen saavutettu. Ja Goraksheppissä Tommi teki oppaamme yllytyksestä reissun suurimman virheen syömällä valkosipulisoppaa. Närästi sitten loppureissun! Joo oli lääkkeitä, Kathmandussa! Loppureissun sai siis kiivetä ja laskeutua vatsahapot kurkussa.
Päivä 9
Jälleen karmea yö! Aivan kun joku istuisi rintakehän päällä. Eikä näitä oloja juurikaan helpottanut Herra Herätyskello, joka tänä aamuna päätti avata äänensä 04.50. Aamupaloja emme edes nähneet, varusteet päälle vaan välittömästi ja päivän askareisiin. Otsalamppujen turvin kipuamaan. Ja todettakoon tässä kohtaa tämä että nämä aamunousut ei todellakaan ole suurinta herkkua tällasille lihapullille!! Palautuminen vaikeutuu jatkuvasti, unet huononee ja olo käy muutenkin tukalammaksi metri metriltä ylöspäin mennessä. Vaan ei auta itkut markkinoilla, ylöspäin tänne ollaan tultu menemään, joten mennääs taas. Aurinko nousee, ylämäki loppuu, jälleen yksi tavote saavutettu, Kala Patthar (5550m). Tuskan seasta saadaan jopa onnellinen hymy naamalle :)
Matka alaspäin aamupalalle voi alkaa. Jotain ituja ja ilmastointiteippiä naamariin, reput selkään ja kylästä ulos. Tällä kertaa alaspäin, takaisin Dingbocheen (4385m). Lähes viisi tuntia myöhemmin perillä ja eteemme avautui ensimmäisen kerran todellinen päämäärämme, Island Peak. Miten kävi sen projektin kanssa, selviää myöhemmin jos vaan jaksat lukea. Tänään olikin sitten hemmottelua kuuman suihkun merkeissä. Kaluston ja ukkojen huoltoa, unille todella väsyneinä.
Päivä 10
Huippuhuomenta 08.00. Viikon parhaat unet. Kummasti vaikuttaa kun melkein kilometrin alemmas siirtyy, mutta ilo ei kauan kestä. Tutut aamukuviot ja ylöspäin, huh. Kohtalaisen "helppo" siirtyminen Chukumiin (4730m), jossa viimeiset varustehankinnat pääkohdetta varten. Mielet jälleen kirkkaampana, mutta Tommin flunssa riesana edelleen, joka ei ole tässä kohtaa todellakaan hyvä juttu. Yritetään lepäillä.
Päivä 11
Normi pakkasaamu. Aamupäivästä lähinyppylälle treenaamaan köysillä kapuamista ja laskua. Joo me ollaa valmiita, lähetää menee... Tässä kohtaa trekkiopas Rajan vaihtui kahteen kiipeilyoppaaseen. 28-vuotiaaseen hieman matalampiin vuoriin jämähtäneeseen heppuun ja 27-vuotiaaseen 3 kertaa Everstin huiputtaneeseen kaveriin. Ryhmään liittyi myös 3 muuta jannua, Dylan USA:sta ja nimettömät klopit Briteistä ja Koreasta, joista jälkimmäinen osoittautuikin melkoseksi viheltäjäksi, mutta siitä lisää myöhemmin koska nyt täytyy lähteä tallaamaan kohti Island Peak Base Campiä... Reipas pari tuntia myöhemmin IPBC (5080m). Teltat pystyyn, vellit, jota kai ruoaksikin jossain kutsutaan naamariin ja rehellistä lepoa.
Päivä 12
00.15 herätys jäisessä teltassa!! Reippaat rituaalit ja säkkipimeään kivikkoon. Nyt on retken päätavoitteen aika. Tommin olo pahempi kuin koskaan. Oksennus yritti lentää joka mutkassa. Matkanteko on todellista tuskaa. Tuskaa lisäsi täydellisessä pimeydessä kulku ja se että kaikki omat tavarat kannoit itse, kantajien rooli loppui tähän leiriin. Välillä kuljettiin rehellisesti sanottuna pelottavia kielekkeitä pitkin. Alaspäin katsoessa näkyi vain tyhjä pimeys, yläpuolella kiemurteleva otsalamppujono sekä tähdet. Yhtäkkiä hiljaisuuden rikkoi karmea jyrinä, lumivyöry!! Mutta missä, se ei ikinä selvinnyt? Hetken päästä toinen, ei osunut sekään meidän reitille. Tommin olo oli taittaa miehen selkärangan keskeytyskuntoon, mutta päätös piti. Kun tänne asti on tultu, niin haetaan se mitä on tarjolla. Nousua, nousua ja aina vaan nousua. Huilituokiot varastikin sitten tämä Korean veijari joka oli lähtenyt matkaan jossain keihäänheittäjän lämmittelyasussa. Voi sitä itkua ja loikkimista kun kylmä kuulemma oli, huima kaveri! Viisi tuntia kestänyt pimeys alkoi väistyä auringon noustessa ja matkaajien mielikin samalla sai kohennusta. Hetkeä myöhemmin saavutimme jäätikön reunan. Tuli aika vaihtaa varusteet ja huilata hetki. Jopa Mr. Koreakin kaivoi tässä kohtaa oikeat vaatteet esiin. Vaelluskengät vaihtui kiipeilykenkiin jääpiikkeineen, otsalamppu aurinkolaseihin, kävelykeppi jäähakkuun, hanskat, hatut yms talvisempiin malleihin, valjaat vyötärölle ja siirtyminen hangille. Ryhmä sidottiin samaan köyteen ja retkua lähti matelemaan kymmenien metrien syvyisten railojen välissä kohti huippua. Henkiset vaivat jäivät kivikkoon, nyt oli enää arvoitus riittääkö fysiikka vai viekö maan vetovoima voiton meistä hyvin Moskovasta asti treenanneista vuoristoapinoista? Jono seis, köydet irti. Edessä enää kaksi vaihetta. Nyt on kaikki vain ja ainoastaan itsestään kiinni. Paiskattiin hanskaa ja päätettiin, ylhäällä nähdään! Alkoi nousu köysien avulla ajoittain lähes pystysuoraa rinnettä. Edessä mennyt Britti oli aivan loppu ja jarrutti todella pahasti meidän menoa. Päästiin kohta ohi kun tuli aika vaihtaa köysiä ja homma helpottui kummasti. Ensimmäinen vaihe taputeltu ja pieni huili ennen loppunylkyä. Nyt napsautettin kiinni ainoastaan turvaköysi ja lähdettiin alaspäin tulevia väistellen kipuamaan kohti huippua. Turvaköysi osoittautuikin tarpeelliseksi ja toimivaksi kun polku hieman petti Miikan alta ja jannu siinä hetken roikkui naruissa. Askel askeleelta lähestyi huippu.... kunnes jotain tapahtui?!?!? Köysi loppui!
OLIMME HUIPULLA, ISLAND PEAK 6189 METRIÄ, HUIPUTETTU!!!!
Monet eivät tainneet tätä uskoa että tällaisilla elämäntyyleillä ja täysin vailla harjoitusta/kokemusta tätä tehtäisiin. Me uskottiin ja tehtiin. Yli vuosi sitten päätettiin että tänne tullaan ja nyt se on totta. Yksi suurimmista, ellei jopa suurin juttu retkemme varrelta on toteutettu. Pakko myöntää että olemme jopa hieman ylpeitä itsestämme :)
Pakolliset valokuvat, ryhmähalit, tuuletukset ja matka alaspäin alkaa... Pieniä ongelmia molemmilla jääpiikkien kanssa ja Tommi jopa loppulaskussa joutui turvautumaan hakkuun kun alkoi mennä pyllymäki liian hurjaksi. Köysijonossa kohti kivikkoa, jossa jälleen tavalliset trekkivarusteet päälle, reput selkään ja alaspäin kohti Base Campia. Campissa safkat, hetki lepoa, kantajille rooli ja suunta kohti Chukumia. 15 tuntia 20 minuuttia herätyksen jälkeen saavuimme kylään jossa olikin jo trekkiopas uutisen kuultuaan odottamassa onnitteluineen. Palkitsimme itsemme ja opaskolmikkomme kylmillä oluilla, oli melko voittajafiilis! Unta.
Päivä 13
Todelliset huippu-unet. Chukum - Tengboche - Namche (8 tuntia 40min). Kuumat suihkut (huom, jo toiset tällä retkellä!), unta poijuun.
Päivä 14
Namche - Phakding (4 tuntia 40min). Parit mehut, biljardia ja illalla pienet partyt oppaiden, parin jenkkikundin ja paikallisen kanssa.
Päivä 15
Phakding - Lukla (2 tuntia 30min). Jännä nähdä kuinka lennot toiseen suuntaan onnistuu? Odottelua... Huuto, Check in!! Tavarat tarkistukseen ja pihalle, kone saapuu kentälle. Tulee tieto, emme jostain syystä saa boarding passeja tänään, jäämme siis Luklaan. Nyt tuli kyllä ahdistus ja muutama ruma sanakin kai. Kenttä muistuttaa enemmän persialaista toria kuin lentokenttää, kaameaa poukkoilua ja sähläämistä.... Saimme sittenkin tarvittavat laput, eli pääsemme pois! Tai niinhän sitä taas luultiin, mutta Rouva Fortuna oli eri mieltä ja päätti lähettää huonon sään yllemme. Odottelua.... Torvi lennonjohtotornissa pärähtää?? Kenttä on jälleen avattu. Kone saapuu ja lähtee heti tyhjänä takasin. Tämä on tätä Nepalilaista tehokkuutta. Toinen kone, joko nyt? JO! Päästään kyytiin, lento kohti Kathmandua alkaa. Puoli tuntia myöhemmin maata jalkojen alla, taksi alle ja kämpille.
Väsyneinä, likaisina mutta onnellisina päätämme vuoriosion tähän.
Suuret kiitokset kaikille mukana olleille.
Matka jatkuu, mitä tapahtuu kaupungilla, siitä lisää myöhemmin, MOIDO!